Translate

Tuesday 17 April 2012

RIAK

Lazim, sebelum azan subuh, tertarik melihat bulan yang tidak kiralah penuh, separa penuh, ataupun anak bulan. Satu orbit yang berwarna kemerahan mengorbit bulan. Apabila azan subuh berkumandang, maka atmosfera berubah, orbit kemerahan hilang ditelan masa. Masa mencuri kecantikan.

Di sebalik jendela, sambil berbaring dan mata memandang ke langit membiru, awan keputihan suci berbunga-bunga bergerak ke arah utara, seumur hidup, tidak perlu satu pembalikkan berlaku dengan pergerakkan ini.

Semakin ranting pokok meninggi menujah ke langit, tiada satupun daun-daun yang berbaki. Semakin hari, ranting tirus itu rapuh separuh membentuk objek sedang rukuk dalam solat. Apabila ALLAH mengizinkan,  ranting itu jatuh dan sujud ke atas tanah. Akhirnya, tanah memamah jasad ranting tanpa bersisa. Segala sesuatu yang meninggi tidak kiranya manusia atau alam, maka bersaksikan alam juga akan tumbang.


Bagaimana dengan keriangan? Aneh menapak ke portal. Keriangan dan gementar terikat rapi. Membaca buku maya kejayaan menaikkan semangat, merasakan kehidupan kejayaan di dunia bukan di akhirat.

Dengan suasana dan rasa alam, pejam mata dan merasai. Rasai setiap satu pergerakan sekeliling kamu menunjukkan kesombongan. Muncung dipanjangkan dan ke bawah. Mata dibuat-buat kuyu kononnya personaliti sedemikian adalah seorang yang bijak pandai. Muka masam mencuka. Berhentilah bermain teater, berhentilah memperolok-olokkan diri sendiri. Diam sebegitu tidak memberi apa-apa maksud, jangan difikir adalah satu kebaikan untuk semua. Jauh memandang ke sudut lain, hatiku tenang dan puas. Setiap kemurungan muka aku balas dengan satu senyuman untuk diri sendiri. Masa berlalu, akhirnya dia berubah, berubah menjadi aku. Serba serbinya diikuti. Beg bertali panjang itu mencorakkan diri kau dan aku.

Coklat kisses lambang kemewahan kepada sesiapa yang memakannya. Coklat bar dihabiskan dan disimpan berstok di dalam beg menunjukkan kehebatan sesiapa yang memakan, mereka akan taksub dengan kamu.

Gaya berjalan dengan tapak kaki tidak sepenuhnya menjejak tanah, pandangan adalah kamu yang terbaik.

Kad bermacam-macam jenama disimpan di dalam dompet, sedangkan telah luput tarikhnya. Betapa megahnya mampu memiliki.


Melakukan haji seperti satu keadaan di padang masyar. Masing-masing dengan urusannya. Membawa tekad yang satu, usaha mesti dioptimumkan supaya mabrur dapat dicapai. Takutlah kepada ALLAH, insyaALLAH, ALLAH akan menolong. Berbekalkan semaksima mungkin agar pembahagian yang baik dan dipermudahkan di sana. Pembalasan dunia dihitung dengan cepat dan tepat tidak sama di tanah halal. Mohon yang terbaik untuk kalian. Terbaik untuk kalian, kesyukuran dan doa kalian terbaik juga untukku. Belajar pada alam untuk memperbaiki diri sendiri.


"Terima kasih membaca"

2 comments:

  1. Semoga Allah ampunkan dosa-dosaku dan dosa-dosa mereka semua.

    ReplyDelete
  2. EmpayarUtama : dalam keindahan guruh ditakuti memuji ALLAH MAHA HEBAT menjadikannya guruh. Bukan manusia. :)

    ReplyDelete