Translate

Monday 30 January 2012

Kuasa ALLAH

Gemar menceritakan kekuasaan ALLAH, pilihan teratas dari yang lainnya. Salah satu cara agar tidak jatuh terjunam tidak boleh bangun semula. Cuti yang berbaki dicuba sebaiknya untuk membaca. Bukan selalu dapat peluang yang ALLAH beri. Dari cerita pusat gay nombor satu di dunia terletak di Tel Aviv, Israel. Cerita lesbian, cerita Gaza, Palestin paling menyayat hati.

Baitulmaqdis bumi penuh keberkatan. Bumi yang melahirkan ramai para mujahid yang tidak gentar sedikit pun dengan serangan Israel. Para ibu di sana kuat mendidik anak-anak untuk menjadi seorang yang :

- Bersyukur, tidak mengeluh dan melawan musuh walau dengan seketul batu.

- Menghormati masjid apabila azan berkumandang dan segera membetulkan saf, tidak seperti kanak-kanak yang lain yang masih berlari dan bercakap pada waktu itu.

- Tahu memberi dan menghargai walaupun hidup terhimpit kemiskinan dengan jumlah anak dalam satu keluarga 8 sehingga 9 orang. Sungguhpun Palestin mendapat bantuan dari pelbagai badan NGO termasuk Malaysia, tetapi mereka masih boleh memberi bantuan kepada penduduk Somalia yang jauh lebih susah dari mereka. Apabila mendapat sebuku roti, mereka sanggup membahagi-bahagikan sesama mereka walaupun seorang hanya mendapat secubit roti.

- Tahu ilmu itu penting. Sungguh, sekolah hampir roboh dan terdapat banyak kesan tembakan pada dinding sekolah tidak mematahkan semangat mereka untuk berilmu sehinggakan Palestin berjaya melahirkan ramai golongan tahfiz Al-Quran yang terkenal.

- Bertanggungjawab. Seorang remaja perempuan berusia 16 tahun mengorbankan masa remajanya untuk menyara keluarga sebagai nelayan ditambah dengan kesakitan ayah dan adik-adiknya yang masih kecil. Israel telah menyekat para nelayan tidak boleh menjala melebihi 3 batu dari pantai. Dengan kekuasaan ALLAH, banyak ikan dapat ditangkap walaupun diketahui sedikit ikan yang boleh didapati di kawasan sebatas itu. Ikan yang ditangkap itu mampu untuk memberi sumber protein kepada seluruh penduduk Palestin.

Kebingungan Israel dan rasa goyah kepada tentera berbaju putih yang tidak beridentiti itu membuatkan mereka masih belum dapat menawan malah menjajah pemikiran penduduk Palestin seluruhnya walau pelbagai cubaan dilakukan sejak berpuluh-puluh tahun dahulu. Keajaiban satu persatu terbongkar masih belum dapat menjatuhkan ego dan kesombongan Israel kepada ALLAH.

- Dilihat segelintir para mujahid yang menangis bukan kerana tidak berjaya mengalahkan musuh, tetapi tentera yang berbaju putih telah menutup peluang mereka untuk menjadi syahid.

- Seorang mujahid memasang sedikit bom lalu bersembunyi apabila Israel muncul. Tatkala itu menyaksikan bom yang dipasang berjaya meletup seperti berganda-ganda jumlahnya mengorbankan Israel.

- Pemasangan bom yang tidak sempat dipasangkan wayarnya meletup tanpa menjejaskan bom tersebut seolah-olah tidak pernah meletup.

- Israel yang menahan seorang pemandu ambulans kerana di dalamnya dipenuhi tentera berbaju putih sedangkan cuma pandangan mata mereka sahaja.

Israel akan kalah apabila pengakhiran dunia tamat.


"Terima kasih membaca"

8 comments:

  1. entry yg penuh dgn ilmu yg manfaat

    ReplyDelete
  2. Anak Pendang Sekeluarga : Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Dengan iman, baru boleh percaya.

    ReplyDelete
  4. Bijen M. : ALLAH yang bagi percaya Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  5. utk kehidupan n dunia n kehidupan d akhirat semuanay dgn ilmu :)


    syukran yaa ats perkongsian ilmu nie :)

    ReplyDelete
  6. semuanya di bawah kekuasaan Tuhan..

    ReplyDelete
  7. Ruby : Salam ziarah.

    Encik Ghost: Tak dak yang mustahil ye dak. :)

    ReplyDelete