Translate

Friday 23 March 2012

Masa dan masalah

Setiap lingkaran akar dalam kepala otakku berserabut. Macam-macam yang diadun bagai minuman susu bercampur oat tanpa madu, tawar, tanpa rasa. Sehingga dibawa kepada lingkaran pipi di wajah yang menampakkan penggambaran otak. Semakin diam tanpa bertindak apa-apa, teragak-agak masih berfikir untuk bertindak sedangkan sang pelari telah jauh sampai ke sana. Walau disapu setiap hari dengan polishing nanowhite sekalipun, jika tiada tawakkal, tiada doa, usaha yang dilakukan sia-sia. Sehingga menyalahkan takdir kenapa nasib tidak seperti yang lain. Sedangkan setiap kesilapan dicipta saja-saja mengikut gerak hati dan nafsu.

Aku diadili masa. Membiarkan masa menghakimi dan memerangkapkan hidup. Masa yang tidak pernah untuk cukup. Sedangkan setiap orang masanya sama. Bagai meletakkan masa untuk menentukan, bukan ALLAH. Complicated sangat hidup. Maka, bosan menguasai diri.

Setiap kelakuan yang memberi faedah ditangguh-tangguhkan. Banyak perkara yang ingin dilakukan tertunda bila lagha menguasai. Tanpa izinNYA, masa yang berkualiti tidak akan dapat. Anugerah dan rahmat yang diberi kepada sesiapa dikehendakiNYA.

Fitnah bermaharajalela dan berkokok riang apabila anak adam jatuh. Maka, semua itu tidak perlu ditakuti. ALLAH itu yang jelas ditakuti.

Aku masih belum lulus untuk setiap titik tolak permasalahan yang berlaku. Ianya berulang-ulang terjadi. Apa yang aku dapat ialah untuk menjadi lebih baik selepasnya. Izinkan untuk terus menulis jika kamu fikir ia bukan beban tapi untuk mengurangkan dan berkongsi. Izinkan aku melakukan sedemikian.

"Terima kasih membaca"

8 comments:

  1. Salam...

    Ada rahmat di sebalik kejadian. Setiap masa yang berlalu akan menjadi saksi setiap perbuatan yang kita buat.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalamwarahmatullah wbt.

    yea... satu hikmah yang ALLAH ajar baik-baik. :)

    ReplyDelete
  3. Susu tak perlu indah dengan adanya gula atau madu.
    Cukup dengan rasanya yang berkrim.
    Itu yang kita mahukan.

    ReplyDelete
  4. nikmati rasa susu tu sendiri encik bijen. :)

    ReplyDelete
  5. teruskan lah menulis, seperti mana kau teruskan sebagai pencari Allah. :)

    biarkan masa dengan tugasnya, dan kita dengan tugas kita.

    ReplyDelete
  6. encik ghost : Jazakallah, terima kasih banyak :)

    ReplyDelete
  7. EmpayarUtama : InsyaALLAH. Innalillahhiwainnahirajiun...

    ReplyDelete