Translate

Friday 27 December 2013

Umum 2 perkara

Aku adalah manusia yang kurang alert dengan persekitaran aku. Maksudnya berita semasa jarang-jarang aku ambil tahu, gosip-gosip aku tak ambil tahu sangat. Sebab itu aku pendiam, hidup aku penuh dengan falsafah-falsafah yang aku sendiri sedar dan selesa tetapi kadang kala sesak dengannya.

Aku ambil peduli bunyi alam. Bunyi dengungan kereta yang jauh menggetarkan kesepian malam. Setelah 2 dekad baru aku tahu dari mana datangnya bunyi sebegini yang pernah aku persoalkan kepada ibu bapa yang tidak faham dan tahu maksudnya.

Cahaya seperti kilat pada malam kala semua orang tidur. Bunyi guruh tiada hujan. Tiada angin tiada kilat.

Obsesi terhadap lelaki bagi perempuan yang belum nikah. Tidak kesahlah sama ada hensem ke tak, tegap ke tak, sampai satu tahap, perempuan akan jadi gila obses dengannya. Walau meskipun kata-kataku ini keterlaluan. Itu adalah fitrah. Usah dinafikan apa yang dirasa.

Sesekali aku tidak berniat menjatuhkan semua wanita dengan statement begini. Lapangkan hati seluasnya, kelu lidah berbicara kelak.

Ada pun sesak dengan kewangan yang cukup-cukup guna sampai habis bulan, di mana wang dahulu boleh disimpan. Aku menjadi pembaca fakta falsafah tak sudah-sudah dan pendengar setia kepada alam yang masih boleh memberi.

Bersyukur pada punya masa dan ruang untuk SEDAR yang hari-hari aku menjadi sesak dan lali....

"Terima kasih membaca"

No comments:

Post a Comment